Tawaran Murah Hotel

Isnin, September 07, 2009

Kalam Salaf : Adab-adab Puasa

Kalam Salaf : Adab-adab PuasaQuthbul Da’wah wal Irsyad al-Imam al-‘Allamah al-Habib ‘Abdullah bin ‘Alwi bin Muhammad al-Haddad رضي الله عنه, di dalam kitabnya yang terkenal bertajuk an-Nashoih ad-Diniyyah wa al-Washoya al-Imaniyyah, menyebutkan:
آداب الصيام
للصائم آداب لايكمل صيامه إلا بها، فمن أهمها: أنللصائم آداب لايكمل صيامه إلا بها، فمن أهمها: أن يحفظ لسانه عن الكذب والغيبة، وعن الخوض فيما لايعنيه، ويحفظ عينه وأذنه عن الاستماع والنظر إلى ما لا يحل له، وإلى ما يعد فضولا في حقه. وكذلك يحفظ بطنه من تناول الحرام والشبهة، وخصوصا عند الإفطار يجتهد جدا أن لا يفطر إلا على الحلال. قال بعض السلف: إذا صمت فانظر على أى شيء تفطر، وعند من تفطر؟ إشارة على الحث على التحرى والاحتياط فيما يفطر عليه. وترك المعاصى واجب على الدوام على الصائم وعلى المفطر، غير أن الصائم أولى بالتحفظ، وهو عليه أوجب وآكد، فافهم.ومن آداب الصائم – أن لا يكثر النوم بالنهار، ولا يكثر الأكل بالليل، وليقتصد في ذلك حتى يجد مس الجوع والعطش، فتتهذب نفسه وتضعف شهوته، ويستنير قلبه، وذلك سر الصوم ومقصوده. وليجانب الصائم الرفاهية والاكثار من تناول الشهوات واللذات كما ذكرنا. ومن آدابه – أن لا يكثر التشاغل بأمور الدنيا في شهر رمضان، بل يتفرغ عنها بعبادة الله وذكره ما أمكنه، ولا يدخل في شيء من أشغال الدنيا إلا إن كان ضروريا في حقه، أو في حق من يلزمه القيام به من العيال ونحوهم، وذلك لأن شهر رمضان في الشهور بمنزلة يوم الجمعة في الأيام.فينبغي للمؤمن أن يجعل يوم جمعته وشهره هذا لآخرته خصوصا. ومن السنة – تعجيل الفطر، وأن يكون على التمر، فإن لم يجده فعلى الماء، وكان عليه السلام يفطر قبل أن يصلى المغرب ويقول: ” لا تزال أمتي بخير ما عجلوا الفطر وأخروا السحور “(متفق عليه)، فتأخير السحور من السنة أيضا. وينبغي للصائم أن يقلل من الأكل ولا يستكثر منه، وذلك حتى يظهر عليه أثر الصوم، ويحظى بسره ومقصوده الذي هوتأديب النفس، وتضعيف الشهوات، فإن للجوع وخلو المعدة أثرا عظيما في تنوير القلوب، ونشاط الجوارح في العبادة.والشبع أصل القسوة والغفلة، والكسل عن الطاعة، قال عليه الصلاة والسلام : ” ما ملأ ابن آدم وعاء شرا من بطنه ، حسب ابن آدم لقيمات يقمن صلبه ، فإن كان لا محالة فثلث لطعامه ، وثلث لشرابه ، وثلث لنفسه “(رواه الإمام أحمد، والترمذي، وابن ماجه، وابن سعد، والدارمي عن المقدم بن معدى كرب رضي الله عنه).وقال بعضهم: إذا شبعت البطن جاعت جميع الجوارح، وإذا جاعت البطن شبعت جميع الجوارح. ومن المستحب المتأكد – تفطير الصائمين ولو على تمرات أو بشربة ماء، قال عليه السلام: ” من فطر صائما كان له مثل أجره من غير أن ينقص من أجره شيء ” (رواه البيهقي، وابن خزيمة عن سلمان الفارسي رضي الله عنه ) يعني من أجر الصائم.
Adab-adab Berpuasa
Setiap orang yang berpuasa mempunyai adab, tidaklah sempurna puasanya itu tanpa adab.
Di antara adabnya yang terpenting adalah, memelihara lidah daripada berdusta, mencaci, mencampuri urusan orang lain, mengekang mata dan telinga dari melihat atau mendengar sesuatu yang tidak halal, yang tiada sangkut paut dengan dirinya.
Selanjutnya hendaklah ia menahan perut dari makanan yang haram atau syubhat, terutama sekali ketika waktu berbuka puasa. Ia wajib berusaha mencari yang halal untuk berbuka puasa. Sebahagian kaum salaf berkata: Jika engkau berpuasa, perhatikanlah makanan yang engkau makan untuk berbuka dan dimana engkau berbuka. Hal ini merupakan anjuran kepada kita supaya berhati-hati dan mengambil berat terhadap makanan yang kita makan untuk berbuka.
Meninggalkan maksiat hukumnya wajib untuk selama-lamanya bagi orang yang berpuasa dan tidak berpuasa. Hanya saja terhadap orang yang berpuasa lebih wajib memelihara diri, kerana ianya sangat dituntut dan dikuatkan.
Di antara adab puasa yang lain adalah hendaklah orang yang berpuasa itu tidak terlalu banyak tidur di waktu siang dan tidak terlalu banyak makan di waktu malam. Hendaklah ia sederhana dalam kedua perkara tersebut, agar ia dapat merasakan pedihnya lapar dan dahaga, hingga dengan begitu jiwanya boleh terdidik, syahwatnya boleh berkurang dan hatinya akan bercahaya. Di situlah letak rahasia dan tujuan berpuasa yang sebenarnya. Selanjutnya hendaklah ia meninggalkan segala kemewahan dalam segala hal, memperbanyak makanan dan minuman yang memancing selera dan yang lazat-lazat, sebagaimana yang telah kami sebutkan sebelum ini.
Di antara adabnya lagi, ialah hendaklah pada bulan Ramadhan tidak terlalu banyak melibatkan diri dalam urusan dunia, tetapi hendaklah ia menumpukan dirinya untuk beribadat kepada Allah sebanyak-banyaknya dan berzikir semampunya. Tidak mengusahakan sesuatu dari urusan dunia, melainkan yang perlu untuk dirinya dan orang-orang yang ada dalam tanggungannya, seperti anak-isteri dan sebagainya. Sebab bulan Ramadhan itu bila dibandingkan dengan bulan yang lainnya adalah seperti kelebihan hari Jumaat atas hari-hari lainnya. Maka adalah wajar bagi setiap Mu’min mengkhususkan hari Jumaat dan bulan Ramadhan untuk mengumpulkan bekal akhiratnya.
Diantara yang sunat bagi orang yang berpuasa ialah menyegerakan berbuka puasa. Yang paling baik adalah dimulai dengan buah kurma. Jika tidak ada maka dengan air tawar. Nabi صلى الله عليه وآله وسلم berbuka dahulu sebelum menunaikan shalat Maghrib. Baginda صلى الله عليه وآله وسلم bersabda:
لا تزال أمتي بخير ما عجلوا الفطر وأخروا السحور
Ertinya: Umatku tetap akan berada dalam kebaikan, selama mereka menyegerakan berbuka puasa dan mengakhirkan makan sahur.” (Hadits riwayat: Bukhari dan Muslim)
Dari hadits [diatas] maka jelas bahawa mengakhirkan makan sahur untuk orang berpuasa merupakan amalan yang sunat.
Orang yang berpuasa hendaklah membiasakan diri makan sedikit, tidak terlalu banyak makan, sehingga kesan puasa itu dapat ia rasakan, ia akan memperoleh rahsia dan tujuan berpuasa; iaitu mendidik nafsu dan melemahkan keinginannya. Kerana bahawasanya dengan berlapar dan mengosongkan perut itu meninggalkan kesan yang baik untuk menerangi hati nurani serta menimbulkan semangat pada anggota tubuh untuk beribadah.Manakala perut yang kenyang merupakan punca segala kekerasan dan kelalaian hati, dan menimbulkan perasaan malas untuk beribadah. Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda:
ما ملأ ابن آدم وعاء شرا من بطنه ، حسب ابن آدم لقيمات يقمن صلبه ، فإن كان لا محالة فثلث لطعامه ، وثلث لشرابه ، وثلث لنفسه
Ertinya: Tidak ada suatu wadah yang dipenuhi oleh anak Adam yang lebih buruk dari perutnya. Memadailah bagi anak Adam itu beberapa suap untuk menyambung hidupnya. Jika ini tidak mecukupi, maka hendaklah sepertiga untuk makannya, sepertiga untuk minumnya dan sepertiga lagi untuk pernafasannya.” (Hadits riwayat: Imam Ahmad, at-Tirmidhi dan yang lainnya)
Sebahagian hukama berkata: Jika perut kenyang, laparlah seluruh anggota tubuh. Dan jika perut lapar, kenyanglah seluruh anggota tubuh.
Diantara yang sangat dianjurkan adalah menjamu orang-orang yang berpuasa untuk berbuka berpuasa, sekalipun dengan beberapa butir kurma, ataupun dengan sedikit air minum. Nabi صلى الله عليه وآله وسلم telah bersabda :
من فطر صائما كان له مثل أجره من غير أن ينقص من أجره شيء
Ertinya: Barangsiapa yang memberi makan orang yang berpuasa untuk berbuka maka baginya pahala semitsal orang yang berpuasa itu, tidak dikurangi dari pahala itu sedikitpun.” (Hadits riwayat: al-Baihaqi dan Ibnu Khuzaimah)
[Petikan dari kitab Mukhtasor an-Nashoih ad-Diniyyah wa al-Washoya al-Imaniyyah – Ringkasan Kitab Wasiat Nasihat Agama dan Wasiat Iman al-Abdullah al-Haddad. Ringkasan oleh Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki]
Sekian dari,Al-Fagir Abu Zahrah

Tiada ulasan: