Tawaran Murah Hotel

Khamis, Oktober 15, 2009

Jadual lengkap Majlis Haul Imam Al Haddad Seluruh negara

Alhamdulillah kami rafa’kan kesyukuran atas anugerah dari Allah s.w.t. yang dengan izinNya telah sampai tahun yang kesepuluh majlis memperingati pemergian Imam Al-Haddad dilangsungkan di Malaysia ini. Tidak dapat disyakki lagi bahawa majlis-majlis seperti ini dihujani rahmat dan barakah kurnia Allah s.w.t.
Tambahlagi dengan tanda saling meningkat pengenalan serta pendekatan terhadap ilmu nukilan beliau dan amalan susunan beliau yang tidak gagal merafa’kan kedudukan dan iman si murid kepada pendekatan diri dengan Allah s.w.t.
Di sini disertakan jadual Haul Imam AlHaddad bagi tahun ini
Majaalis Haul Imam Al-Haddad 1430 Hijri

Tarikh
Hari
Bandar
Tempat
Masa
1
20-Oct
Selasa
Kota Baru, Kelantan
Masjid Kota
18:00
2
20-Oct
Selasa
Jitra, Kedah
Masjid Al-Muttaqin, Bandar Baru Darul Aman
18:30
3
21-Oct
Rabu
Kemaman, Terengganu
Masjid Geliga Besar, Cukai
18:00
4
21-Oct
Rabu
Kangar, Perlis
Surau Taman Jali
18:30
5
21-Oct
Rabu
Dengkil, Selangor
Yayasan Al-Jenderami, Jenderam Hulu
18:30
6
22-Oct
Khamis
Maran, Pahang
Masjid Syakirin, Maran
18:00
7
22-Oct
Khamis
Permatang Pauh, Penang
Madrasah An-Nahdhah, Kubang Semang
18:30
8
23-Oct
Jumaat
USJ Subang Jaya
Masjid Al-Falah, USJ 9
18:00
9
24-Oct
Sabtu
Kuala Lumpur
Masjid Baitul Aman, Jalan Damai
17:30
10
25-Oct
Ahad
Kuala Lumpur
Masjid Al-Bukhary, Jalan Hang Tuah
18:00
11
26-Oct
Isnin
Muar, Johor
Ribath Parit Perupok
18:30
12
27-Oct
Selasa
Sungai Udang, Melaka
Baitul Qurra', Sg Udang
18:30
13
28-Oct
Rabu
Rembau, Negeri Sembilan
Yayasan SOFA, Kota
18:30
14
29-Oct
Khamis
Labuan
Masjid Layang Layangan
17:30
15
30-Oct
Jumaat
Miri, Sarawak
Masjid An-Nur, Pujut Padang Kerbau
17:30
16
31-Oct
Sabtu
Kuching, Sarawak
Masjid Wan Alwi, Tabuan Jaya
17:30
Version 1.3 08Okt09Majlis Haul Imam AlHaddad bertujuan khusus mengenang peninggalan Imam Al-Haddad selaku seorang Qutub dan Mujaddid Islam abad kedua belas hijri. Al-Imam Al-Habib Abdullah bin Alawi bin Muhammad Al-Haddad terkenal sebagai seorang ‘arifin yang memiliki ilmu yang luas lagi bermanfaat; bukan sahaja untuk insan yang hidup pada zaman beliau, bahkan untuk sesiapa sahaja tanpa batasan merentasi zaman atau umur. Beliau kehilangan daya penglihatan sejak berusia umur empat tahun namun memiliki kelebihan yang luar biasa yang telah digantikan oleh Allah s.w.t. dengan nur basirah serta kebolehan menyerap ilmu dan menyebarluaskannya. Siri majlis-majlis seperti ini sekali lagi akan diperluaskan ke luar ibukota atas permintaan pihak masyarakat tempatan yang tidak berpeluang menikmati majlis-majlis ini di sekitar ibu Negara. Para ulama’ jemputan dari dalam serta luar negara akan mensyarahkan berkenaan ilmu yang ditekankan oleh Imam Al-Haddad bertemakan adab dan akhlaq. Jadual majlis-majlis tersebut sedang diselaraskan dan akan dimaklumkan disini tidak lama lagi serta melalui iklan ‘flyer’, papan poster dan surat kepada pihak-pihak tertentu. Tema ini dipilih atas terteranya kepetingannya untuk semua insan yang inginkan kemakmuran dunia dan akhirat. Banyak peringatan tentang adab dan akhlaq ini ditekankan oleh Allah s.w.t. dalam Al-Quran Al-Karim. DididikNya sendiri Rasul kesayanganNya dengan akhlaq yang seagongnya yang mana sebagai seorang Muslim yang beriman kepada Laa ilaaha illallah Muhammadan Rasulullah, wajib untuk mengenal akhlaq dan adab Rasul s.a.w. serta mencuba sedaya upaya mengikuti akhlaq dan adab yang sama. Akhlaq merupakan dasar utama dalam bermuamalat dengan diri sendiri, dengan Allah s.w.t., dengan keluarga, jiran, haiawan, rezeki, harta, waktu, ilmu, kerja dan lain-lain.
Akhlaq yang suci dan benar ialah memaparkan pendirian yang tetap dan konsisten walaupun semasa bersendirian jauh dari pandangan insan yang lain. Selengkap kitab dalam perkara ini nukilan Imam Al-Haddad ialah ‘Dakwah yang Sempurna dan Peringatan yang Utama’ terjemahan Allahyarham Syed Ahmad bin Semait yang mana diperincikan cara muamalat dengan diri sendiri, dengan keluarga, suami/isteri, jiran, pemimpin, orang bawahan dan sebagainya. Begitu juga dengan semua kitab2 nukilan Al-Imam Al-Haddad yang penuh diisikan dengan akhlaq dan adab. Didapati juga dalam kitab ‘Tazkirah Al-Mustafa Li Awlaadil Mustafa wa rairihim mimman ijtabahullahu wastafa’ karangan Allaryarham Al-Habib Abubakr Attas bin Abdullah Alhabshi yang mana dinisbahkan iringan ilmu dengan adab/akhlaq seperti garam dalam campuran tepung roti; bermakna betapa perlunya begitu banyak akhlaq dan adab terhadap walaupun secebis ilmu.
Tidak hidup atau meningkat atau dimanfaatkan ilmu sedikit itu tanpa disebatikan dengan akhlaq dan adab yang ditunjukkan oleh Rasul s.a.w. yang begitu sempurna. Satu dari sahabat kami di Hadramaut sedang mengumpulkan lebih 500 hadith Rasul s.a.w. hanya berkenaan makan dan minum sahaja; kebanyakan berkenaan akhlaq dan adab nabi kesayangan kita. Dengan menonjolkan tema ini pada tahun ini, pihak kami berharapkan taufiq dan hidayah dari Allah s.w.t. peningkatan akhlaq dan adab yang akan memanfaatkan diri serta bakal dibanggakan oleh Rasul s.a.w untuk sekalian masyarakat Malaysia ini. Amin.Kepada Allah s.w.t. pihak kami berharapkan pencapaian matlamat memperkenalkan Imam Al-Haddad kepada masyarakat Malaysia dengan lebih dekat supaya lebih ramai lagi di kalangan kita bakal mendapat ni’mat dari apa yang dihadiahkan oleh beliau; seperti yang banyak dan sering diperdengar dari mereka yang berpengalaman dengan ilmu yang ditaburkannya dan usaha amalan yang disyorkan oleh beliau. Diharap dengan adanya majlis-majlis Haul ini dan terkenalnya ilmu dalam buku-buku beliau, masyarakat Malaysia juga mendapat serpihan barakah kurniaan Allah s.w.t. serta meneruskan perjalanan hidup kami di alam ini dan alam seterusnya; kekal didalam perlindungan, maghfirah dan rahmat-Nya. Amin Ya Rabbal Alamin. Allahu a’lam.Pihak PengelolaHawi Al KhairatMalaysia

Tiada ulasan: