Tawaran Murah Hotel

Selasa, November 02, 2010

3 Cara Bertaubat

3 Cara Bertaubat

3 Cara Bertaubat
Posted on Oktober 28, 2010 by sulaiman
Setiap perbuatan kita dicatit dan direkodkan oleh 2 Malaikat yang berada di sebelah kiri dan kanan kita. Oleh itu bertaubatlah. Ada 3 cara untuk bertaubat iaitu dengan mengucapkan istigfar, menjaga sisa umur dari melakukan dosa, menyesal dan berazam untuk tidak mengulanginya.
Istigfar boleh memadamkan amalan tidak baik yang ditulis oleh Malaikat Kiraman Katibin .Malaikat dilupakan kejahatan yang kita buat. Bahkan diganti pula dengan pahala.Rasulullah s.a.w bersabda:
“Sesiapa bertaubat kepada Allah dengan taubat yang murni, maka Allah melupakan dua malaikat pencatit amalnya, semua anggota tubuhnya dan tempat-tempat ia melakukan dosa, sehingga semuanya tidak dapat menjadi saksi bagi kesalahan-kesalahan dan dosa-dosa yang dikerjakan (sebelum ia bertaubat) – Riwayat Abu Abbas al-Hamadani
Dalam satu hadith disebut “jagalah sisa umur kamu dari dosa-dosa sebelumnya, Allah ampuni dosa kamu yang lepas”. Misalnya jika semasa muda dahulu kita selalu berjudi, maka tinggalkanlah ia buat selama-lamanya. Allah akan mengampuni dosa kita walaupun kita tidak melafazkan istigfar.
Penyesalan itu adalah taubat.”(Hadis riwayat Ibnu Majah). Dalam hadith ini, penyesalan itu sendiri adalah taubat, tanpa perlu melafazkan istigfar.

Tiada ulasan: