Tawaran Murah Hotel

Sabtu, November 10, 2012

5 perkara untuk kawal nafsu



5 perkara untuk kawal nafsu

Antara punca nafsu tidak terkawal ialah :

1.Tidak menjaga pemakanan.

Terutamanya makan ayam. Siang malam pagi petang, asyik bedal ayam. Oleh itu kalau nak kawal nafsu… kurangkan makan ayam dan daging, Tapi ayam lebih-lebih lagi kena elak.

2. Tidak banyak aktiviti berfaedah.

Oleh itu banyak masanya dihabiskan berkepit dengan katil atau tempat tidur. Lain perkataan terperap dan asyik nak tidur. Antara tanda-tanda seorang pelajar yang banyak abiskan masa pada perkara tidak berfaedah ialah tidur di dalam kelas. ( Sebab tu bagi pusing bawah kerusi ). Maka bagi mengelak terjerumus dalam perkara yang tidak senonoh hendaklah mengabiskan masa dengan sesuatu yang menambah ilmu seperti berusrah, beriadah dan amalan kerohanian.

3. Suka fokus pada perkara yang negatif.

Sebab itu ia tidak mampu fokus pada perkara yang penting dan utama. Akal dibelakangkan dan ia suka berkhayal dengan perkara yang menyimpang atau porno.

4. Memandang kecantikan wanita.

Walaupun anda seorang wanita. Anda perlu elak dari memandang pada aurat wanita lain. Apa lagi menikmati kecantikan dan keindahannya.

5. Jauh dari Allah.
Insaflah. Hidup hanya seketika. Banyakan berzikir dan berdamping dengan guru yang arif.Perbaiki diri dan kuatkan iman, Insyallah ada jalan keluar bagi setiap kesulitan anda.

Tiada ulasan: