Tawaran Murah Hotel

Selasa, Januari 01, 2013

Apa yang penting!!!.. Bertaubatlah...


Apa yang penting!!!.. Bertaubatlah...



Pernah Abu Musa Al As’ary berkata kepada anak-anaknya :

Ingatlah kisah pemilik sepotong roti. Kemudian beliau menceritakan kisah seperti berikut:

Seorang lelaki di zaman Bani Israil telah mengabdikan dirinya kepada Allah selama 70 puluh tahun tanpa rasa penat dan jemu. Kemudian pada suatu hari, syaitan telah menimbulkan perasaan angaunya kepada seorang wanita. Lelaki abid tadi tidak tahan dengan dugaan itu lalu bersekedudukan dengan wanita ajnabi tersebut selama seminggu.

Masuk hari ketujuh, lelaki itu keluar melarikan diri dari dosanya dan duduk bersama orang fakir miskin. Suatu hari beliau mendapat sedekah sepotong roti dari seseorang akan tetapi sedang beliau ingin menikmati roti itu datang seorang fakir dan meminta roti tersebut.

Lalu ia berikan roti itu kepada fakir tadi dan selang beberapa waktu beliau pun meninggal dunia. Kemudian ditimbang pahala ibadatnya selama 70 tahun dengan dosa 7 hari bersekedudukan bersama wanita maka dosa 7 hari itu lebih berat timbangannya.

Kemudian ditimbang pahala memberi sedekah sepotong roti dengan dosa bersekedudukan dengan wanita ajnabi maka pahala member roti tadi setelah ia bertaubat dari dosa-dosa lampaunya adalah lebih berat.


Dari kitab Ikhtiar Uula fi syarh hadis Ikhtisom Malail A'la (1/10)

Tiada ulasan: