Tawaran Murah Hotel

Selasa, November 18, 2008

TIDAK ADA TOLAK ANSUR DALAM MASAALAH AQIDAH

TIDAK ADA TOLAK ANSUR DALAM MASAALAH AQIDAH
Posted on Tuesday, November 11, 2008 by Al-Haqir Mahfuz Muhammad Al-Khalil

Tokoh ilmuan terkenal Dr Eid al-Qarni yang masyhur dengan jodol bukunya LA TAHZAN dengan jelas didalam buku yang baru menjisimkan Allah dengan mengatakan
“ARASY ADALAH TEMPAT ALLAH BERSEMAYAM, SEMENTARA KURSI PULA ADALAH TEMPAT BAGI DUA TELAPAK KAKI TUHAN”
Didalam masaalah furu’(cabang) kita maseh boleh bertolak ansur , tetapi didalam masaalah aqidah yang seumpama ini adakah boleh kita bertolak ansur ?? Slogan yang banyak dilaungkan oleh agamawan seperti taqrib(melakukan pendekakan) , tauhid al-sufuf (mempersatukan barisan) dan sebagainya adakah boleh diguna pakai??
Sekiranya kita bertolak ansur(tasamuh) ini bermakna kita dari kaum ASWJ terpaksa undur setapak kebelakang, dan ini akan membawa kehancuran kepada aqidah sesaorang !!!
Usaha-usaha telah menemui jalan buntu ratusan tahun untuk membawa pendekatan antara Sunni dan Syi’ah.Mereka beraqidah yang jauh berbeda dengan ajaran ASWJ. Sebab itu gagal usaha-usaha kearah itu.
Begitu lah juga dengan aliran Wahab.Mereka juga mempunyai aqidah yang jauh berbeda dengan kaum ASWJ.Adakah kita sanggup berkompromi dalam masaalah menjsimkan zat Allah???Sekiranya dalam hal ini kita sanggup berkompromi ini bermakna kita juga sanggup untuk mengorbankan aqidah yang suci ini kepada menerima aqidah Wahab seperti di atas.
Dalam soal-soal furu’ sahaja yang sepatutnya mereka bertolak ansur dengan kaum ASWJ, juga kelihatannya mereka tidak bersikap begitu.Pelbagai tuduhan kepada kaum ASWJ dilemparkan hampir setiap hari dengan pelbagai cara.Betapa dalam soal-soal aqidah.Tuduhan sesat, syirik, kafir begitu mudah pada hari ini kedengaran.Tuduhan fitnah itu dari siapa?dari kaum ASWJ atau dari kaum Wahab??
Mereka dari kaum Wahab tidak berundur walau setapak , bagaimana pula kita berundur setapak kebelakang?? Sedangkan mereka terus maju ke hadapan ??
Slogan mencari titik pertemuan antara Kaum ASWJ dan Wahab sebenarnya adalah datang dari mereka yang tidak memahami benar-benar secara jelas kedudukkan aqidah kaum Wahab.Sekiranya mereka melakukan kajian secara mendalam mereka juga tidak terfikir untuk mencari jalan perdamain antara dua aliran ini.
Fikir-fikirkan lah wahai kaum Muslimin sekalian !!
http://al-subki.blogspot.com/

Tiada ulasan: